تبلیغات
دپارتمان زبان و ادبیات فارسی - مطالب مرداد 1398
منوی اصلی
دپارتمان زبان و ادبیات فارسی
Departments of Persian Language and Literature
  • امیر حسین خانی چهارشنبه 30 مرداد 1398 22:22 نظرات ()

    خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
    باد خنک از جانب خوارزم وزان است

     

    آن برگ رزان بین که بر آن شاخ رزان است
    گویی به مثل پیرهن رنگ رزان است

     

    دهقان به تعجب سر انگشت گزان است
    کاندر چمن و باغ نه گل ماند و نه گلنار

     

    دهقان به سحرگاهان کز خانه بیاید
    نه هیچ بیارامد و نه هیچ بپاید

     

    نزدیک رز آید در رز را بگشاید
    تا دختر رز را چه به کارست و چه شاید

     

    یک دختر دوشیزه بدو رخ ننماید
    الا همه آبستن و الا همه بیمار

     

    دهقان چو درآید و فراوان نگردشان
    تیغی بکشد تیز و گلو باز بردشان

     

    وانگه به تبنگوی کش اندر سپردشان
    ورزانکه نگنجند بدو درفشردشان

     

    بر پشت نهدشان و سوی خانه بردشان
    وز پشت فرو گیرد و برهم نهد انبار

     

    آنگه به یکی چرخشت اندر فکندشان
    بر پشت لگد بیست هزاران بزندشان

     

    رگها ببردشان ستخوانها شکندشان
    پشت و سر و پهلوی به هم درشکندشان

     

    از بند شبانروزی بیرون نهلدشان
    تا خون برود از تنشان پاک به یکبار

     

    آنگاه بیارد رگشان و ستخوانشان
    جایی فکند دور و نگردد نگرانشان

     

    خونشان همه بردارد و بردارد جانشان
    وندر فکند باز به زندان گرانشان

     

    سه ماه شمرده نبرد نام و نشانشان
    داند که بدان خون نبود مرد گرفتار

     

    یک روز سبک خیزد شاد و خوش و خندان
    پیش آید و بردارد مهر از در زندان

     

    چون در نگرد باز به زندانی و زندان
    صد شمع و چراغ اوفتدش بر لب و دندان

     

    گل بیند چندان و سمن بیند چندان
    چندانکه به گلزار ندیده است و سمن زار


    عکس طبیعت درخت ابر تپه

    آخرین ویرایش: چهارشنبه 30 مرداد 1398 23:02
    ارسال دیدگاه
  •  

    بدبین(پارانویید)

    این افراد دارای شک و بی اعتمادی غیر منطقی هستند و حالت تدافعی و حساسیت بیش از حدی نسبت به دیگران دارند.


    منزوی(اسكیزویید)

    از نظر هیجانی سرد هستند. در برقراری ارتباط با دیگران مشكل دارند. گوشه گیر ، خجالتی، خرافاتی و از نظر اجتماعی منزوی هستند.


    وسواسی:

    كمال گرا، دارای عادت خشک  و مردد بوده و نیازهای طبیعی خود را مهار می کند 

    نمایشی(هیستریک)

    وابسته، فاقد بلوغ فكری، زود رنج، عاطل و باطل، دائم خواستار تشویق و توجه دیگران بوده و با ظواهر یا رفتار خود با دیگران ارتباط برقرار می كنند(جلب توجه می كنند).


    خودشیفته(نارسیستیک)

     دارای یک حس خودباوری بیش از حد بوده و شیفته قدرت هستند. نسبت به دیگران بی علاقه هستند. خواستار توجه دیگران بوده و احساس می كنند كه سزاوار توجه ویژه هستند.


    دوری گزین(اجتنابی)

     ترس و واكنش بیش از معمول نسبت به رد شدن، اعتماد به نفس پایین، از نظر اجتماعی گوشه گیر و وابسته هستند. 

    وابسته:

     غیرفعال، بیش از حد پذیرای نظرات دیگران، ناتوان در تصمیم گیری و فاقد اطمینان هستند. بی تفاوت، مهاجم، سرسخت، بدخلق و قهركننده، ترسان از صاحب اختیار بودن و سهل انگار هستند. همیشه كارها را به تعویق انداخته، استدلالی بوده و به سختی از دیگران كمک پذیرفته یا عقاید خود را كنار می گذارند.

     

    ضداجتماعی:

     خودپسند، بی عاطفه، بی نظم و بی قاعده، تحریك پذیر و بی پروا هستند. از تجارب، درس عبرت نمی گیرند و در تحصیل و كار ناموفق هستند.

     

    مرزی:

     تحریک پذیر، دارای شخصیت ناپایدار و تغییر شخصیتی هستند. احساسات خود از جمله خشم، ترس و احساس گناه را نابجا بروز می دهند. نمی توانند خود را كنترل كنند. مشكلات هویتی دارند. ممكن است اقدام به خودزنی كنند(ایجاد جراحت یا سوزاندن قسمتی از بدن برای كاهش تنش خود) و گاهی دست به خودكشی می زنند.

    کانال تلگرامی انجمن به نقل از خانم مینویی

    آخرین ویرایش: جمعه 25 مرداد 1398 20:39
    ارسال دیدگاه
  • آخرین ویرایش: جمعه 25 مرداد 1398 19:25
    ارسال دیدگاه
  • محمد رحمانی دوشنبه 21 مرداد 1398 03:10 نظرات ()
    -نمونه سوالات مصاحبه و گزینش دانشگاه فرهنگیان
    نمونه سوالات مصاحبه
    -
    لینک کمکی:
    با تشکر از دوست خوبم حمیدرضا فصیحی رامندی در گردآوری سوالات
    امکان دریافت راهنمایی از دانشجویان سال بالایی دانشگاه فرهنگیان-
    لطفا سوالات خود را از قسمت نظرات بپرسید 
    سوالات نهایتا ظرف 2 روز پاسخ داده می شوند.

    آخرین ویرایش: دوشنبه 21 مرداد 1398 03:44
    ارسال دیدگاه

    • رفرنس نویسی در ورد

      فهرست نویسی به صورت خودکار در برنامه ورد (Word) وجود دارد و برای نوشتن فهرست نیازی نیست که این کار را به صورت دستی انجام دهید. در این پست می خواهیم شیوه ی صحیح فهرست نویسی در ورد برای پایان نامه و کتاب را به شما آموزش دهیم. با استفاده از این روش می توانید هم در زمان صرفه جویی کنید و هم فهرست مرتب تری داشته باشید.

      برای این کار به قسمت مشخص شده زیر توجه کنید.

      چگونه در ورد فهرست بنویسیم؟

      در قسمت اشاره شده با فلش آبی heading 1 و در قسمت قرمز heading 2 را مشاهده می کنید.

      داخل متنی که برای پایان نامه یا کتاب تهیه کرده اید برای مطالبی که “تیتر” اصلی هستند heading 1 و برای مطالب “زیرتیتر یا تیتر دوم” heading 2 را انتخاب کنید.

      همانند شکل زیر:

      فهرست نویسی در نرم افزار ورد

      این کار را برای تمام مطالب خود انجام بدهید. علاوه بر این دو می توانید زیرتیتر سوم نیز انتخاب کنید.

      به صفحه ی اول پایان نامه خود مراجعه کنید سپس از قسمت references در منوی بالای ورد باید گزینه ی table of contents را انتخاب نمایید.

       

      فهرست نویسی در ورد برای پایان نامه و کتاب

       

      با زدن این گزینه فهرست مطالب به همراه صفحه ای که در آن قرار دارند برای شما ظاهر خواهد شد. این فهرست به طور پیش فرض به صورت چپ چین است.برای راست چین کردن آن پس از انتخاب کل فهرست مطابق شکل زیر عمل کنید.

      فهرست نویسی در ورد برای پایان نامه و کتاب

      در صورتی که نوع فونت ها را نمی پسندید می توانید با کلیک راست بر روی گزینه heading1 و انتخاب گزینه modify فونت و سایز مورد علاقه خود را انتخاب و تنطیم کنید. همچنین ممکن است که بعد از ایجاد فهرست تغییراتی در متن خود ایجاد کنید که باعث اشتباه شدن فهرست اولیه می شود. برای به روز کردن تغییرات احتمالی باید از شیوه ی زیر استفاده کنید.

      فهرست نویسی در نرم افزار ورد

      ابتدا بر روی update table کلیک کنید.

      گزینه ی اول فقط صفحات را به روز می کند و گزینه ی دوم تمامی تغییرات رخ داده در متن را ( از جمله عوض شدن تیترها) اعمال می کند.

      همچنین با کلیک بر روی content می توانید آن را به ” فهرست مطالب ” تغییر دهید.

       

      فهرست نویسی در ورد برای پایان نامه و کتاب

      منبع:
      آخرین ویرایش: شنبه 19 مرداد 1398 02:21
      ارسال دیدگاه
    • -قصه های و شعرهای عامیانه تاتی تاکستان منتشر شد
      به گزارش خبرگزاری علم فرهنگ به نقل از دبیر تات پژوهی علم فرهنگ این کتاب تالیف لیلا رحمانی استاد دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر اهل تاکستان است. این کتاب در 251 صفحه توسط انتشارات گیوا با ویراستاری دکتر جواد رحمانی در تیرماه سال 98 با قیمت 450000ریال منتشر گردید.
      این کتاب مشتمل بر چهار فصل که فصل اول داستان کوتاه و ادبیات فولکولوریک معرفی شده و در فصل دوم مولف به معرفی گویش تاتی تاکستان پرداخته، فصل سوم شامل قصه های عامیانه گویش تاتی تاکستان است و فصل چهارم شعرهای عامیانه گویش تاتی تاکستان نگارش شده است.
       

      علم فرهنگ

      -
      آخرین ویرایش: دوشنبه 21 مرداد 1398 15:37
      ارسال دیدگاه
    • سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)

       مناسبت های ماه ذی الحجه

      اولین روز از ماه ذی الحجه که دارای دو عید مبارک قربان و غدیر نیز است سالروز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام می باشد که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ می باشد.در این روز فرخنده، حضرت علی (ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا، عمری به گستردگی آفتاب دارد، هم‏چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.ازدواج حضرت علی

      ازدواج حضرت علی

      روز ازدواج علی و فاطمه

      خواستگاری حضرت علی از فاطمه و روز ازدواج  علی و فاطمه

       

      آخرین ویرایش: شنبه 12 مرداد 1398 17:17
      ارسال دیدگاه
    • محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی (۱۹۵-۲۲۰ق) امام نهم شیعیان اثناعشری است. کنیه او ابوجعفر ثانی است. او ۱۷ سال امامت کرد و در ۲۵ سالگی به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترینامام در هنگام شهادت بوده است.

      سنّ کمِ او در هنگام شهادت پدر، سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ برخی،عبدالله بن موسی را امام خواندند و برخی دیگر به واقفیه پیوستند، اما بیشتر آنان امامت محمد بن علی(ع) را پذیرفتند.

      ارتباط امام جواد(ع) با شیعیان، بیشتر از طریق وکیلانش و نامه‌نگاری انجام می‌گرفت. در دوره امامت امام نهمشیعیان، فرقه‌های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند. وی شیعیان را از عقاید آنان آگاه می‌کرد و ازنماز خواندن پشت سر آنها نهی و غالیان را لعن می‌نمود.

      مناظرات علمی امام جواد با عالمان فرقه‌های اسلامی در مسائل کلامی، همچون جایگاه شیخین و مسئله‌های فقهیمانند حکم قطع کردن دست دزد و احکام حج، از مناظرات معروف امامان معصوم دانسته شده است.

      محمد بن علی بن موسی بن جعفر، امام نهم شیعیان اثناعشری است که به جوادالائمه شهرت دارد. نسب او با شش واسطه به علی بن ابی‌طالب(ع) پیشوای اول شیعیان، می‌رسد. پدرش امام رضا(ع)، پیشوای هشتم شیعیان است.[۱] مادر او کنیز بود و سَبیکه نوبیه نام داشت.[۲] [یادداشت ۱]

      کُنیه وی ابوجعفر و ابوعلی است.[۳] در منابع روایی، از وی با عنوان ابوجعفر ثانی یاد می‌شود.[۴] تا با ابوجعفر اول (امام باقر(ع)) اشتباه نشود.[۵]

      از القاب مشهور امام نهم، جواد و ابن الرضا[۶] است. القاب تقی، زکی، قانع، رضی، مختار، متوکل[۷]،مرتضی و منتجب،[۸] را نیز برای او برشمرده‌اند.

      زندگی‌نامه


      از برخی روایات برمی‌آید که قبل از تولد جواد الائمه، برخی از
       واقفیان می‌گفتند علی بن موسی چگونه می‌تواند امام باشد در حالی که از خود نسلی ندارد.[۲۲] از این‌رو وقتی که جوادالأئمه به دنیا آمد، امام رضا(ع) او را مولودی پربرکت برای شیعیانتوصیف کرد.[۲۳] با این حال حتی پس از تولد او نیز، برخی از واقفیان، انتساب او به امام رضا(ع) را منکر شدند. آنان می‌گفتند جوادالأئمه از نظر چهره به پدرش شباهت ندارد، تا اینکه قیافه‌شناسان را حاضر کردند و آنان امام جواد را فرزند امام رضا دانستند.[۲۴] [یادداشت ۲]بر اساس گزارش مورخان، امام جواد(ع) در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. درباره روز و ماه ولادت او اختلاف است. بیشتر منابع، تولد او را در ماه رمضان دانسته‌اند.[۱۷] برخی روز آن را ۱۵ رمضان[۱۸] و برخی دیگر ۱۹ رمضان[۱۹]گفته‌اند.[۲۰] شیخ طوسی در مِصْباحُ الْمُتَهَجِّد، تاریخ ولادت او را ۱۰ رجب ذکر کرده است.[۲۱]

      درباره زندگی حضرت جواد(ع)، اطلاعات چندانی در منابع تاریخی نیامده است. دلیل آن را محدودیت‌های سیاسی حکومت عباسی، تقیه و عمر کوتاه او دانسته‌اند.[۲۵] او در مدینه زندگی می‌کرد. بنا بر گزارش ابن بیهق، یک بار برای دیدار پدر بهخراسان سفر کرد.[۲۶] و پس از امامت نیز چندین بار از سوی خلفای عباسی به بغداد احضار شد.

      ازدواج

      مأمون عباسی در سال ۲۰۲ق[۲۷] یا ۲۱۵ق[۲۸] دختر خود ام فضل را به عقد امام جواد(ع) در آورد. برخی گفته‌اند: احتمالاً در دیداری که جوادالأئمه با پدرش در طوس داشت،[۲۹] مأمون، ام الفضل را به عقد او درآورد.[نیازمند منبع] به گفته ابن کثیر (۷۰۱-۷۷۴ق) مورخ اهل سنت، خطبه عقد او با دختر مأمون در زمان حیات علی بن موسی الرضا(ع) خوانده شد، اما مراسمازدواج آنها در سال ۲۱۵ق در تکریت انجام شده است.[۳۰]

      به گزارش منابع تاریخی، ازدواج جوادالأئمه با ام الفضل، به درخواست مأمون صورت گرفت.[۳۱] مأمون هدف خود را این می‌دانست که پدر بزرگ کودکی از نسل پیامبر(ص) و امام علی(ع) باشد.[۳۲] به گزارش شیخ مفید در کتاب الارشاد، مأمون به دلیل شخصیت علمی محمد بن علی و شوق و شعفی که نسبت به او داشت، ام الفضل دختر خود را به ازدواج آن حضرت درآورد؛[۳۳] اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که این ازدواج با انگیزه و اهداف سیاسی انجام شده است از جمله اینکه مأمون می‌خواست از این راه، امام جواد و ارتباط او با شیعیان را کنترل کند[۳۴] یا خود را علاقمند به علویان نشان دهد و آنان را از قیام علیه خود باز دارد.[۳۵] این ازدواج اعتراض برخی اطرافیان مأمون را در پی داشت زیرا بیم آن داشتند که خلافت از عباسیان به علویان منتقل شود.[۳۶] امام جواد(ع) مهریه ام الفضل را معادل مهریه حضرت زهرا(س)(۵۰۰ درهم) تعیین کرد.[۳۷]

      همسر دیگر جوادالأئمه، سمانه مغربیه است[۳۸] که کنیز بود و به دستور خودش خریداری شد.[۳۹] امام جواد، از ام فضل صاحب فرزندی نشد.[۴۰] و همه فرزندان او از سمانه بودند.[۴۱]

      فرزندان

      بنابر نقل شیخ مفید، امام جواد(ع) ۴ فرزند به نام‌های علی، موسی، فاطمه و امامه داشت.[۴۲] برخی دختران امام را ۳ تن به نام‌های حکیمه، خدیجه و ام کلثوممی‌دانند.[۴۳] در برخی از منابع متأخر از ام محمد و زینب نیز به عنوان دختران آن حضرت یاد شده است.[۴۴]

      شهادت

      درباره چگونگی شهادت پیشوای نهم شیعیان اختلاف است؛ در برخی از منابع آمده است که معتصم به وسیله منشی یکی از وزیرانش او را مسموم کرد و به شهادت رساند.[۵۴] برخی معتقدند که معتصم به وسیله ام الفضل ایشان را مسموم کرد.[۵۵] به گزارش مسعودی مورخ قرن سوم قمری، معتصم و جعفر بن مأمون در اندیشه کشتن محمد بن علی(ع) بودند. چون جوادالأئمه از ام الفضل فرزندی نداشت، جعفر، ام الفضل (خواهرش) را تحریک کرد که محمد بن علی را مسموم کند. آن دو سمی را در انگور نهادند و امام از آن خورد. ام الفضل پس از آن که جوادالأئمه را مسموم کرد، پشیمان شد و می‌گریست اما امام به او خبر داد که به بلایی دچار می‌شود که مرهم‌پذیر نباشد.[۵۶] درباره چگونگی شهادت او به دست ام الفضل گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد.[۵۷]برخی علت شهادت وی را سعایت ابن ابی‌داود (قاضی بغداد) در نزد معتصم عباسی دانسته‌اند. دلیل آن هم پذیرفته‌شدن نظر امام درباره قطع دست سارق بود که باعث شرمندگی ابن ابی‌داود و شماری از فقیهان و درباریان شده بود.[۵۳]

      بر اساس روایتی دیگر، وقتی مردم با معتصم بیعت کردند. او به عبدالملک زیات والی مدینه نامه نوشت که محمد بن علی(ع) را همراه با ام الفضل روانه بغداد کند. وقتی امام جواد وارد بغداد شد، معتصم به ظاهر او را احترام می‌کرد و تحفه‌هایی برای او و ام الفضل فرستاد. بر پایه این روایت، معتصم شربت پرتقالی به وسیله غلام خود به نام اشناس برای او فرستاد. اشناس به امام گفت: خلیفه، پیش از شما از این شربت به گروهی از بزرگان از جمله احمد بن ابی‌داود و سعید بن خضیب نوشانده و امر کرده که شما هم از آن بنوشید. امام فرمود:«آن را در شب می‌نوشم» اما اشناس اصرار می‌کرد که باید خنک نوشیده شود و یخ آن آب می‌شود سپس امام از آن نوشید و بر اثر آن به شهادت رسید.[۵۸]

      شیخ مفید در شهادت جوادالأئمه(ع) با سم تردید کرده و گفته است در این خصوص برای من خبری ثابت نشده است که به آن شهادت دهم.[۵۹] عده‌ای از این عبارت شیخ مفید که درباره بعضی دیگر از امامان شیعه نیز آن را تکرار کرده، برداشت کرده‌اند که وی قائل به عدم شهادت وی شده و رحلت امام جواد را طبیعی دانسته است.اما برخی از محققان شیعه با استناد به روایت «ما مِنّا إلّا مقتولٌ شهیدٌ»[۶۰] و همچنین ذکر شواهدی که از شهادت امام جواد حکایت دارد، سخن شیخ مفید را توجیه می‌کنند به اینکه او ساکن بغداد بوده و با توجه به جوی که در حکومت عباسیان، علیه مکتب اهل بیت و شیعیان بوده، شیخ مفید نمی‌توانسته به صراحت عقاید شیعه در مورد شهادت ائمه(ع) به‌دست عباسیان را ذکر کند، از این‌رو تقیه کرده است. این احتمال نیز ذکر شده که با توجه به نبود منابع کافی و سختی دسترسی به منابع اصلی، این مطلب به دست او نرسیده است.[۶۱]

      آخرین ویرایش: جمعه 11 مرداد 1398 18:29
      ارسال دیدگاه