تبلیغات
دپارتمان زبان و ادبیات فارسی - مطالب آبان 1396
منوی اصلی
دپارتمان زبان و ادبیات فارسی
Departments of Persian Language and Literature
  • محمد رحمانی سه شنبه 9 آبان 1396 22:42 نظرات ()

    دانلود کتاب شاهنامه فردوسی با فرمت PDF

    دانلود شاهنامه فردوسی

     

    شاهنامه فردوسی یکی از شاهکارهای حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی که در سال 319 خورشیدی در روستای پاژ در شهرستان طوس در خراسان چشم به جهان گشود و درسال 397 خورشیدی، دار فانی را وداع گفت، فردوسی سخن‌سرای نامی ایران و سراینده شاهنامه حماسهٔ ملی ایرانیان است. همگان فردوسی را بزرگ‌ترین سراینده  پارسی‌گو میدانند.نام و آوازه فردوسی در همه جای جهان شناخته شده و ستوده شده‌ است. همچنین شاهنامه فردوسی به بسیاری از زبان‌های زنده جهان ترجمه شده‌ است.

    شاهنامه فردوسی پرآوازه‌ ترین سروده فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی می‌باشد. شاهنامه فردوسی به بیان شرح احوال، پیروزیها، شکستها، ناکامیها و دلاوریهای ایرانیان از کهن‌ترین دوران و… میپردازد. اگر شما هم از علاقه مندان به شعر و عزل هستید هم اکنون میتوانید کتاب کم حجم شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را به طور مستقیم و رایگان از سایت یاس دانلود دریافت نمایید.

    فرمت :  PDF- تعدا صفحات 2316

     

    مشخصات
    • فرمت : pdf
    • حجم : 10 مگابایت
    • منبع : یاس دانلود
    • رمز : www.yasdl.com
    • دانـــــــلود
    • www.yasdl.com
    فایل صوتی شاهنامه در ادامه مطلب...

    آخرین ویرایش: سه شنبه 9 آبان 1396 22:46
    ارسال دیدگاه

  • دانشمندان پاسخ می‌دهند:

    چرا از دیگران تقلید می‌کنیم؟

    شنبه 6 آبان 1396 ساعت 03:20
    تا به حال متوجه شده‌اید واکنش‌های شما با فردی که با او صحبت می‌کنید هماهنگ است؟ یکی از رفتارهای معمول که با عنوان همانندسازی (Mirroring) شناخته می‌شود، مدت زیادی است که مورد مطالعه روان‌شناسان قرار گرفته است. ما معمولا از حالات و حرکات افرادی که با آنها ارتباط داریم تقلید می‌کنیم و این کار را ناخودآگاه انجام می‌دهیم. آیا علت خاصی برای این نوع رفتار ما وجود دارد؟

    یک توضیح تاریخی

    ریشه تقلیدگری یا شبیه ساختن روحیه و رفتار خود به دیگران را می‌توان در انسان‌های اولیه جست‌وجو کرد. انسان‌ها از همانندسازی به عنوان نوعی علائم عمومی استفاده کرده‌اند. بشر برای زنده ماندن و تکامل باید چیزهای زیادی ازجمله رفتارهای اجتماعی پذیرفته شده را یاد می‌گرفت و ابداع می‌کرد. افراد قابل احترام‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تری در جامعه انسانی وجود داشتند که از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار بودند و دیگران باید برای نشان دادن احترام‌شان به این افراد، الگوهای رفتاری خاصی را درخود ایجاد می‌کردند. برای مثال، اگر این افراد قابل احترام، از یک دستبند به عنوان شیئی تزئینی استفاده می‌کردند، سایر افراد گروه آن را یک رفتار مرسوم تلقی‌ می‌کردند و دست کردن چنان دستبندی را برای خود یک باید می‌دانستند.

    آخرین ویرایش: شنبه 6 آبان 1396 22:04
    ارسال دیدگاه
  • چاه یعقوب در آمریکا، خطرناک‌ترین مکان روی زمین!            

    دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 06:30
    یکی از زیباترین و در عین حال خطرناک‌ترین نقاط روی زمین، چاه یعقوب نام دارد.

    چاه یعقوب (Jacob’s well)

    این چاه مشهور در کشور آمریکا و در منطقه ویمبرلی تگزاس قرار گرفته است. در ادامه همراه جام جم آنلاین باشید تا از این پدیده ی شگفت انگیز طبیعی بیشتر بدانید:


    درباره چاه یعقوب

    چاه یعقوب در واقع نام حفره ای بزرگ با دهانه ی ۴ متر و بسیار عمیق است که پرش در آن تا حالا جان افراد زیادی را گرفته است با این حال هنوز هم افراد ماجراجوی زیادی هستند که دوست دارند در داخل این چاه اسرار آمیز شیرجه بزنند و اعماق آن را کشف کنند. بد نیست بدانید که نام این چاه را از روی کتاب انجیل گرفته‌اند.

    وقتی که برای اولین بار به چاه یعقوب نگاه می‌کنید، به نظرتان چشمه بی خطر و معمولی ای می آید که فقط کمی پهن است با این حال وقتی که بیشتر به داخل آن خیره می شوید، با حجم شگفت انگیزی از آب که نمی‌دانید در پس آن چه چیزی است روبرو می شوید. چند متر که به پایین این حفره ی آبی بروید، به ۴ حفره به هم متصل دیگر می رسید که از بین آنها، حفره چهارم از همه خطرناک تر است.

    آخرین ویرایش: شنبه 6 آبان 1396 22:00
    ارسال دیدگاه

  • تبارشناسی استعاره و 5 دیدگاه مختلف
    مقاله‌ای از محمدباقر فراحی

    واژه‌ی metaphor مشتق از meta به معنای (فرا) و pherein (بردن) می‌باشد. مقصود از این واژه دسته‌ی خاصی ازفرایند‌های زبانی است که از شیئی به شی دیگر “فرابرده” می‌شود به گونه‌ای که شی دوم گویی که شی اول است.
    دیدگاه کلاسیک درمورد استعاره با ارسطو آغاز می‌شود، ارسطو فنون زبان را دسته‌ی مقوله‌ی منطق، فن خطابت و فن شعر تقسیم‌بندی می‌کند. این تقسیم‌بندی بیشتر به خاطر وجود استعاره در زبان شعر است که ویژگی‌اش جست‌و‌جوی تمایز در بیان است در حالی که فن خطابت و منطق بر وضوح تأکید دارد.
    ارسطو در بوطیقا “فن شعر” و ریطوریقا “فن خطابه” به تفصیل به استعاره می‌پردازد. تعریف موجز او از استعاره عبارت است از استعمال نام چیزی برای چیزی دیگر که چهار نوع است:

    الف) از جنس به نوع: مثل: “کشتی من در این جا ایستاده” که ایستادن جنس است و لنگر انداختن نوع.
    ب) از نوع به جنس: مثل: “ده هزار کار بزرگ” که رقمی معین به جای اجناس بسیار قرار گرفته است.
    ج) از نوع به نوع: مثل: “زندگانیش را باروئینه‌ای بیرون کشید” که بیرون کشیدن به جای قطع کردن آمده است.
    د) براساس تمثیل که می‌توان مرکب هم نامید و جان بخشیدن به اشیاء (تشخیص) مدلی از این استعاره است که وجه اشتراک و شباهتی در شی مجاز شده با شی اصلی وجود دارد، مانند “نسبت پیری با عمر انسان همچون نسبت شامگاهان است” به روز، پس تعبیر استعاری ما می‌تواند به صورت “پیریِ روز” باشد.


    آخرین ویرایش: شنبه 6 آبان 1396 19:31
    ارسال دیدگاه

  • آیا غزل پست مدرن ترکیبی پارادوکسیکال است؟
    مقاله‌ای از سید مهدی موسوی

    این سوال یا در واقع ایراد تلویحی را خیلی جاها شنیده‌ام و اکثراً از طرف منتقدینی بوده که بیشتر قصد بازی با اسامی را دارند تا ماهیت جریان‌ها و ژانرهای ادبی. اما اگر بخواهم جواب این سؤال را خلاصه و مفید عرض کنم باید بگویم که در اینجا دو دیدگاه کاملاً متفاوت در بین دو جریان اصلی حاکم بر غزل پست مدرن در ایران وجود دارد که من بی هیچ قضاوتی هر دو را مطرح می‌کنم:

    دیدگاه 1: «غزل پست مدرن» پست‌مدرن نیست!! بلکه در واقع بیان یك وضعیت پسامدرن یا تفکر پست‌مدرن با استفاده از ابزارهای مدرن است یعنی بسیاری از ویژگی‌های حاكم بر این نوع شعر (نظیر نظم، چارچوب مداری و یکسان‌سازی که بر عناصری نظیر وزن، قافیه و قالب حاکم است) از اصول دنیای مدرن می‌باشند و در این‌جا تفكر موجود به نوعی در تضاد با ابزار و دنیای پیرامون قرار گرفته است. وزن و قافیه با تکرار شدن های یکسانشان در طول و عرض شعر، دنیای یکسان ساز و قاعده‌مند مدرن را شبیه‌سازی می‌کنند و با ساختاربخشی به اثر، مقدمات ساختارشکنی که مدّ نظر ماست را ایجاد می‌کنند زیرا شاعر ابتدا باید یک ساختار را به وجود بیاورد سپس در مقابل آن عصیان کند به قول «دریدا» اصلا ساختارشکنی بدون پذیرش یک ساختار اساساً بی‌معناست.

    آخرین ویرایش: شنبه 6 آبان 1396 19:30
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 2 1 2