تبلیغات
دانشگاه فرهنگیان قزوین - مطالب مهر 1396
منوی اصلی
دانشگاه فرهنگیان قزوین
انجمن علم فرهنگ(تربیت معلم قزوین)
  • معروفترین آقازاده ایران کیه؟




    آخرین ویرایش: - -
    ارسال دیدگاه
  • حقوقم چقدر باشه بهم زن می دید؟!


    آخرین ویرایش: شنبه 29 مهر 1396 23:25
    ارسال دیدگاه

  •  مواد غذایی سمی که عاشق خوردنشان هستیم
    مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
    منبع:راسخون 
     

    توصیه‌های متخصصان در مورد مضر بودن برخی غذاها را جدی گرفته و خود را به خطر نیاندازید. خوردن غذاهای مسمومیت‌زا که عاشق خوردن آنها هستیم در واقع می‌تواند خطر جانی به همراه داشته باشد. پس با دقت مراقب باشید، چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.
    مواظب آنچه می‌خورید باشید! از کجا معلوم شاید با خوردن آنها دچار مشکل شده و دیگر کاری از دستتان برنیامد. غذایی که دوست دارید آن را امتحان کنید می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی‌تان بوجود آورده و یا در بدترین حالت، شما را به کام مرگ کشاند. قصد ترساندن شما را نداریم، اما با نگاهی به آمار منتشر شده، دیده می‌شود که صدها نفر تنها به گناه خوردن غذایی که در واقع مرگ آور بوده، ناغافل جان خود را از دست داده‌اند. تنها به منظور حفظ سلامتی شما و عزیزانتان، فهرستی از مواد غذایی تهیه کرده‌ایم که می‌توانید از مصرف آنها خودداری کنید.
    کرچک (Castor Beans)

    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:34
    ارسال دیدگاه
  •  رابطه‌ای هدف از آموختن دانش با پیشرفت آن
    نویسنده: رسول جعفریان

     

    چند نوع هدف برای آموختن علم می‌توان در نظر داشت:
    1.علم برای علم، این كه آدمی تلاش می‌كند بداند تا دانسته باشد.
    2.علم برای شناخت رمز و راز عالم به هدف درك عظمت خلقت و آفرینش. در این شناخت آدمی اساس را بر وجود خالق و مخلوق گذاشته و علم دركی است كه مخلوقی مانند انسان از نظام مخلوقات و شناخت خالق و درك رابطه اینها دارد.
    3.علم برای تسلط بر عالم. دانستن به هدف این كه بتواند بر آنچه در اطراف او می‌گذرد واقف باشد و بر آن تسلط یابد. در اینجا باید به چند نكته توجه داشت:
    الف: این ممكن است كه در یك تمدن، هركدام از این وجوه مدنظر باشد، یعنی در سطحی، علم برای علم باشد و در سطوح دیگر روی اهداف دیگر آن، اما مهم این است كه اساس یك تمدن بر پایه كدام یك از این اهداف است. به عبارت دیگر، نگاه حاكم و گفتمان غالب در تعریف علم در یك تمدن اهمیت دارد. برای مثال این كه گفته شود در تمدن جدید غربی، هدف علم، تسلط بر طبیعت است، نشان از آن دارد كه نگاه این تمدن به علم و فهم عالم، بر پایه نگاه تسلط‌گرا است، در حالی كه در تمدن اسلامی، نگاه غالب، یك نگاه قدسی برای شناخت خداوند است.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:24
    ارسال دیدگاه
  • «من» چیستم؟
    دارد، ثابت است و تغییری نمی‌کند. به عبارت دیگر، همه تغییرات بر «من» عارض می‌شود.">
     «من» چیستم؟
    نویسنده: دکتر سید محمد بنی هاشمی

     

    نکته‌ی مهم آن است که این «من»، در همه‌ی تحوّلاتی که هر فردی دارد، ثابت است و تغییری نمی‌کند. به عبارت دیگر، همه تغییرات بر «من» عارض می‌شود.
    ما، پیوسته نوساناتی در اوصاف خود می‌یابیم. می‌یابیم که با دستیابی به کمالی، اوج می‌گیریم و وقتی آن را از دست می‌دهیم، به حضیض می‌رویم. همه‌ی دارایی‌های ما، دستخوش زیاده و نقصان‌اند و آمد و شد دارند: اگر امروز قدرت جوانی هست، فردا تضعیفِ پیری جای آن را می‌گیرد و ... . همچنین همه‌ی ما، از افت و خیزهایی که در کمالات خود می‌بینیم، گزارش می‌دهیم و آن را گزارشی واقعی و صحیح می‌دانیم؛ مثلاً می‌گوییم که «من قوی بودم و اکنون ضعیف گشته‌ام.» با تأمّل در این قبیل گزاره‌ها، عنصری می‌یابیم که در طول تحوّلات ما، ثابت است و در هر حالتی باشیم، آن حالت را به همان «عنصر ثابت» نسبت می‌دهیم. آن عنصر، چیزی جز «من» ما نیست. هم قوّت را به «من» نسبت می‌دهیم و هم ضعف را. می‌گوییم: «من» قوی هستم یا «من» ضعیف هستم.
    برای تنبّه به ثبات «من» مثالهایی بیان می‌شود. ذکر این مثالها به معنای ارائه استدلال فکری برای اثباتِ ثبات «من» نیست؛ بلکه فقط به منزله‌ی منبّه و مذکّری است تا ما را به این واقعیّت وجدانی نزدیک‌تر کند.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:21
    ارسال دیدگاه

  • قوّه‌ی عاقله‌ی انسان است؛ در مقابلِ قوای حسّ و خیالی که مُدرِک جزئیّات می‌باشند. در زمانی که محسوس نزد ">
    بررسى دو تعریف مشهور از عقل 
    نویسنده: دکتر سید محمد بنی هاشمی

     

    1- عقل مُدرِک کلّیّات است. (1) 
    یکی از تعاریف مشهور فلاسفه از عقل، آن است که عقل مُدرِک کلّیّات است. (2) گویند: ادراک کلّیّات، مربوط به قوّه‌ی عاقله‌ی انسان است؛ در مقابلِ قوای حسّ و خیالی که مُدرِک جزئیّات می‌باشند. در زمانی که محسوس نزد حاس حاضر باشد، حس کاربرد دارد. و آن هنگام که محسوس غائب است، خیال به کار می‌آید. البتّه وجود صورت ذهنی در هر سه مورد، مشترک گرفته می‌شود: صورت حسّی و صورت خیالی (در مورد جزئیّات) و صورت عقلی (درباره‌ی کلّیّات). سپس گفته می‌شود که آنچه انسان را از حیوان جدا می‌کند، همین ادراک کلّیّات است یعنی حیوان از ادراک کلّیّات ناتوان است. با این تعریف، فهم عقلانی مساوی با ادراک مفاهیم کلّی است، که آن هم چیزی جز یک تصوّر ذهنی از کلّیّات نیست.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:20
    ارسال دیدگاه
  •  توصیف عقل (بیان ویژگی‌های آن) 
    نویسنده: دکتر سید محمد بنی هاشمی

     
    الف- بداهت معنای عقل

    اگر به سراغ عاقل رویم، معنای ادراک عقلی را به خوبی درک می‌کند و در شناخت آن منتظر هیچ تعریفی نمی‌ماند. بلکه هرچه را در توصیف آن می‌شنود، به آنچه خود وجداناً از عقل می‌فهمد ارجاع می‌دهد، تا صحّت یا سقم آن را بسنجد. ما هم در بحث چیستیِ عقل، اگر فاقد فهم عقلانی بودیم، از «علم اوّل» بودنِ عقل یا «بازدارندگی آن از قبایح»، اساساً چیزی نمی‌فهمیدیم، چه رسد به آنکه اظهار نظری کنیم.
    بنابراین، بیانات و توصیفات، هیچ کدام مانند آنچه خود داریم، روشن و آشکار نیستند. این یعنی بداهت معنای عقلی که با بی نیازی آن از تعریف هم ارز است.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:18
    ارسال دیدگاه
  •  بررسی یک اشتباه درباره‌ی رابطه‌ی علم و عقل
    نویسنده: دکتر سید محمد بنی هاشمی

     

    عقل و علم، تفاوت وجدانی دارند. یعنی می‌یابیم که ما دو گونه معلوم داریم و فرق بین علم و عقل نیز به فرق میان این دو نوع معلوم برمی‌گردد. معلومی که در آن حُسن و قبحی ذاتی (1) مطرح است، معقول نام دارد؛ امّا علمی که در آن رنگی از حُسن و قبح عقلی (ذاتی) نیست، فقط علم است و نه عقل. پس عقل، اخصّ از علم و زیرمجموعه‌ای از آن است، بنابراین، این جا هم بر محور وجدان مطالب را عرضه کردیم، نه لغت.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:16
    ارسال دیدگاه
  • شهدای مدافع حرم از منظر مقام معظم رهبری



    بیانات در دیدار مسئولان و فعالان فرهنگی استان‌های یزد و همدان 
    بسترهای فراوانی که در دنیای امروز در جهت گمراه کردن نسل جوان ایجاد شده است، در مقابل این تبلیغات مضرّ و صداهای گمراه‌کننده، ظرفیت‌های بزرگی در جهت هدایت و رویش جوانان وجود دارد... شهید حججیِ عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد... امروز بسیاری از جوانان با انگیزه‌ی بالا و ایمان باورنکردنی، به‌دنبال آنند که از زندگی، خانواده و راحتی خود بگذرند و با عشق به جهاد و دفاع از ارزش‌ها با دشمن مبارزه کنند که باید قدر این رویش‌های جدید و ارزشمند را دانست... باید همه‌ی تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه‌ی انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‌شود... مسئولان باید جریان عظیم نیروی انقلاب را که خوشبختانه در بین جوانان جریان دارد، تقویت کنند و به‌گونه‌ای عمل نکنند که جریان انقلابی، تضعیف و جریانِ مقابل آن در محیط‌های فرهنگی، دانشگاهی و تبلیغات دینی تقویت شود.(۱۳۹۶/۰۵/۳۰)
    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:13
    ارسال دیدگاه
  • نگاهی به دید گاه‌های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب
    در مبارزه با خرافات شجاع باشید
    سخنران: حضرت آیت الله خامنه‌ای
    گردآوری: احمد قاسم

     
    خرافات در دین اسلام امر مردودی است و یکی از اقدامات مهم پیشوایان دینی نیز در دوران رسالت و امامت شان مبارزه با جهالت، خرافه و انحراف بوده است. جدال با تفسیرهای ناسازگار با دین همچنان سرلوحه‌ هادیان امت قرار دارد و در نظام جمهوری اسلامی ایران، ولی فقیه به عنوان رکن رکین قانون اساسی در صف اول پیکار با جهالت و نادانی قرار دارد. آنچه که در ذیل می‌آید مروری بر بیانات رهبری در مورد خرافه گرایی است که از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.
    بخش اول: ماهیت و تعریف خرافه

    آخرین ویرایش: سه شنبه 25 مهر 1396 00:15
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 6 1 2 3 4 5 6