تبلیغات
دانشگاه فرهنگیان قزوین - مطالب اسفند 1396
منوی اصلی
دانشگاه فرهنگیان قزوین
انجمن علم فرهنگ(تربیت معلم قزوین)
  • محمد رحمانی دوشنبه 28 اسفند 1396 16:44 نظرات ()
    دکتر لطفعلی صورتگر

    شعر درباره نوروز از سعدی شیرازی:

    برآمد باد صبح و بوی نوروز                  به کام دوستان و بخت پیروز

    مبارک بادت این سال و همه سال          همایون بادت این روز و همه روز



    آخرین ویرایش: دوشنبه 28 اسفند 1396 16:47
    ارسال دیدگاه


  • 1.عالم ناسوت: مراد از این عالم، همان عالم طبیعت و شهادت و مُلک است یعنی جهان جسمانی و اجسام و ماده و مادیات که در آن حرکت و زمان و مکان نقش دارد. عالم ناسوت مانند پوست است نسبت به عالم ملکوت یعنی قشر عالم ملکوت است.[2]

    (برای مثال گردویی رو تصور کنید ، پوست گردو میشود عالم ناسوت که قابل دیدن و لمس است. ولی محتوای داخل گردو عالم ملکوت و در صورتی قابل دیدن است که به درستی از پوست عبور کنید. پس دنیایی که در آن زندگی میکنیم مانند این گردوست که پوست آن ناسوت و محتوای آن ملکوت...یعنی ورای این جهان قابل لمس و قابل مشاهده عالمی هست که قابل مشاهده برای عوام نیست الا به تقوا و پرهیزگاری. همانگونه که حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند خواست که ملکوت آسمان و زمین رو به من نشان بده و به اذن خدا مشاهده کرد."وکَذَلِکَ نُری اِبرَهیم‌َ مَلَکوت‌َ السَّمـَوَت‌ِ والاَرض‌ِ ولِیَکون‌َ مِن‌َ الموقِنین‌؛ (انعام‌، 75)


    2. عالم ملکوت: مراد، همان، عالم غیب و عالم نفس و عالم مجردات(مانند فرشته ها) است که به آن عالم مثال و عالم برزخ هم اطلاق می گردد و آن مرتبه ایست برتر از عالم طبیعت که دارای ابعادی است امّا فاقد حرکت و زمان و تغییر است. این عالم خود بر دو گونه است یکی «ملکوت اعلی» که عالم مجردات محضه است مانند عالم ملائکه و دیگری «ملکوت اسفل» است .[4] مانند وجود انسان ها در برزخ و قبر و جهان بعد از مرگ. برای مثال به روایت زیر توجه کنید :

    امام باقر علیه‏  السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است که فرمود: صبح کن و روزت را بگذران که یا دانشمند باشی یا دانشجو، و بپرهیز از این که عمرت در لذت های غفلت زا  و کام جوئی های زیان بخش سپری گردد. 
    جابر ابن ‏زید نقل می‏کند که از امام محمد باقر علیه‏السلام سؤال کردم که یابن رسول الله منظور از ملکوت آسمان و زمین که به حضرت ابراهیم فرمودند چیست؟ که خداوند متعال در قرآن مجید ذکر فرموده است که کذالک نری ابراهیم ملکوت السموات و الارض. دیدم حضرت دست های مبارک را به طرف آسمان بلند کرد و به من فرمود: نگاه کن چه می‏بینی؟ من نوری را دیدم که از دست مبارک آن حضرت به آسمان متصل شده بود به گونه‏ای که چشم‏ها خیره می‏شد. سپس فرمود: ابراهیم ملکوت آسمان و زمین را این چنین دید و بعد دست مرا گرفت و به درون خانه برد و لباس خود را عوض نمود و به من فرمود که: چشم‏ هایت را ببند.

    چشم‏ هایم را بستم، بعد از لحظه‏ ای فرمود که: آیا می‏دانی که هم اکنون کجا هستی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: الان در آن ظلمتی هستی که ذوالقرنین را در آن راه افتاده بود، عرض کردم: اجازه می‏دهید چشمانم را باز کنم؟ فرمود: باز کن، اما چیزی طلب نکنی.

    وقتی چشم ‏هایم را باز کردم در تاریکی محض بودم به طوری که جلوی پاهایم را نمی‏دیدم سپس اندکی جلو رفتیم فرمود:

    میدانی الان کجا هستی؟ گفتم: خیر

    فرمود: بر سرچشمه ی خضر علیه‏ السلام که از آن آب زندگانی و حیات دائمی خورده بود به همین صورت مرا از عالمی به عالم دیگر برد تا به آخر دنیا رسیدیم،

    فرمود: ملکوت آسمان ها و زمین‏ ها را که ابراهیم دید این چنین بود که تو دیدی،

    خلقت خدا را دوازده عالم است و هر امامی که از دنیا برود در یکی از این عالم ‏ها ساکن می‏شود تا اینکه قائم آل محمد علیه ‏السلام ظهور کند.

    سپس به من فرمود: چشم‏ هایت را ببند و من اطاعت کردم و مجددا فرمود: چشم ‏هایت را باز کن وقتی، چشم‏هایم را باز کردم خودم را در خانه آن حضرت دیدم، حضرت دوباره لباس اولش را پوشید و به مجلس اول آمد وقتی بررسی کردم دیدم این سیرها تماما در سه ساعت انجام شده بود. 

    منبع: معجزات امام محمد باقر؛ حبیب الله اکبرپور؛ الف چاپ اول 1382


    3. عالم جبروت: مراد، همان عالم عقل و عالم معناست و فوق عالم ملکوت است.[5] 
    در اثبات عالم جبروت و عقل گفته شده که برخی فلاسفه معتقدند: از آنجا که عالم لاهوت  و ذات الله وسیع و احد  و دارای بساطت محض است ، نمی تواند مستقیما و بلاواسطه به وجود آورنده و مدبر و محیط بر عالم طبیعت و عالم ملکوت شود لذا قائل به «صادر اول» شده اند که بدون واسطه و مستقیماً، ذات اقدس خداوند به او توجه کرده است و مدعی شده اند که صادر اول، باید کاملترین و بسیط ترین ممکنات باشد که به سایر موجودات مادون خود، افاضة وجود کند، چنین موجودی باید جدای از ماده و زمان و مکان باشد

    . این چنین موجودی را به اصطلاح «عقل» می نامند.[6]


    4. عالم لاهوت: مراد همان عالم الوهیت و عالم ربوبی است. یعنی ذات مقدس الله که تمام صفات جمال و جلال خدا را داراست.

    ذات پروردگار به تنهایی عالمی است و عظیم ترین عوالم است، زیرا ذات حق، بر همه ی عوالم احاطه دارد و ذره ای از احاطة الله خارج نمی باشد.[7] 
    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 
    ـ ربانی گلپایگانی، ایضاح الحکمة (ترجمه و شرح بدایة الحکمة)، ج 3، ص 539ـ537، ناشر مرکز جهانی علوم اسلامی.

    به طور خلاصه : 

    1)عالم ناسوت همین عالم دنیاست و مادیات که انسان در آن جسمیت دارد و زندگی میکند و در بند زمان و مکان است.

    2) عالم ملکوت فراتر از عالم ناسوت است. عالم ورای این دنیاست.مانند عالم برزخ ویا عالم فرشته ها 

    قوانین حاکم براین عالم با قوانین حاکم بر عالم ناسوت فرق دارد. مثلا ممکن است شما لحظه ای در عالم ملکوت باشید ولی هم زمان آن یک لحظه  100 سال عالم ناسوت باشد یا بر عکس.

    3) عالم جبروت :  خداوند جهان هستی را با واسطه ای به نام عقل مجرد به وجود آورد یا همان عقل کامل که آیینه ی تمام نمای علم خداوند است و اصل تمام موجودات عالم به این عقل بر میگردد. پس این عقل منبع علم خداوند است یا عقل کامل.

    4) عالم لاهوت : همان ذات اقدس اله است که قابل تصور نیست.


    [1] . مطهری، مرتضی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، انتشارات صدرا، ج 5، ص 194. 
    [2] . ر.ک: ملاصدرا، اسفار، چاپ سنگی، ج 1، ص 151، سفر اول؛ و بحرالعلوم، سید مهدی، تحفة الملوک، انتشارات حکمت، ص 101. 
    [3] . مطهری، مرتضی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، انتشارات صدرا، ج 5، ص 196. 
    [4] . سجادی، جعفر، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا، ص 325. 
    [5] . مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، انتشارات صدرا، ج 1، ص 191. 
    [6] . مطهری مرتضی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 5، ص 196 و 197. 
    [7] . همان، ص 195.



    فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ 
    منبع:
    http://rahha.ir/1392/06/16/alam%20lahoot
    آخرین ویرایش: شنبه 26 اسفند 1396 14:24
    ارسال دیدگاه
  • محمد رحمانی یکشنبه 20 اسفند 1396 11:55 نظرات ()
    آخرین ویرایش: - -
    ارسال دیدگاه

  • میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل
    صدیقه کبری ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
    هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر
    را به همه پیروان آن حضرت تبریک و تهنیت می گوئیم

    آخرین ویرایش: جمعه 18 اسفند 1396 18:44
    ارسال دیدگاه
  • امیر حسین خانی پنجشنبه 17 اسفند 1396 21:28 نظرات ()

     

    ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻠﺒﻪ ﺩنجی ست


     ﮐﻪ ﺩﺭ ﻧﻘﺸﻪ ی ﺧﻮﺩ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺗﺎ ﭘﻨﺠﺮﻩ
     ﺭﻭ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ....
    ﮔﺎﻩ ﺑﺎ ﺧﻨﺪﻩ
     ﻋﺠﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻬﯽ ﺑﺎ ﮔﺮﯾﻪ
    ﮔﺎﻩ ﺧﺸﮏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﻬﯽ ﺷﺮشر ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ

    ﺯﻧﺪﮔﯽ
    ﻣﺮﺩ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﻣﺮﮒ
    ﺑﻪ ﺷﻔﺎﺑﺨﺸﯽ ﯾﮏ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ

    ﺯﻧﺪﮔﯽ
    ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺗﻮ ﺍﺳﺖ
    ﮐﻪ ﺩﺭ آﻥ ﻗﻮﺱ ﻭ ﻗﺰﺡ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺍﺭد

    ﺯﻧﺪﮔﯽ
     آﻥ ﮔﻞ ﺳﺮﺧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮ ﻣﯽ ﺑﻮﯾﯽ
    ﯾﮏ ﺳﺮآﻏﺎﺯ ﻗﺸﻨﮕﯽ ﺍﺳﺖ
     ﮐﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺩﺍﺭد.………. زندگی کن

    ﺟﺎﻥِ ﻣﻦﺳﺨﺖ ﻧﮕﯿﺮ
    ﺭﻭﻧﻖِ ﻋﻤﺮِ ﺟﻬﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﺻﺒﺎﺣﯽ ﮔﺬﺭﺍﺳﺖ

    ﻗﺼﻪ ی ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺎ ....
    ﺑﺮﮔﯽ ﺍﺯ ﺩﻓﺘﺮ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺭﺍﺯ ﺑﻘﺎﺳﺖ

    ﺩﻝ ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﺷﮑﻨﺪ ....
    ﮔﻞ ﺍﮔﺮ ﻣﯽ ﻣﯿﺮﺩ ....ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﻍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ
     ﺭﻧﮓ ﺧﺰﺍﻥ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ....ﻫﻤﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﺖ؛

    ﺟﺎﻥ ﻣﻦ ﺳﺨﺖ ﻧﮕﯿﺮ
    ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻮﭺ ﻫﻤﯿﻦ ﭼﻠﭽﻠﻪ ﻫﺎﺳﺖ ...

    ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ... ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ

     

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 17 اسفند 1396 21:36
    ارسال دیدگاه
  •                   پاو پوینت     




    درس اول

    درس اول


    پاور پوینت جلوه روی خدا


    درس اول

    درس دوم  

    درس اول

    روان خوانی : ای کمیل


    درس اول

    درس سوم نسل آینده ساز


    درس اول

     درس چهارم با بهاری که می رسد از راه


    درس اول

    درس پنجم:قلب کوچکم  را به چه کسی بدهم 


    درس اول

    درس ششم

    درس اول

    درس هفتم:زندگی همین لحظه هاست


    درس اول

     درس هشتم:نصیحت امام


    درس اول

    درس نهم:مرواریدی در صدف


    درس اول

    درس دهم :عهد و پیمان

    درس اول

    درس یازده

    درس اول

    درس دوازده: اسوه نیکو


    درس اول

     درس سیزده :امام خمینی

    درس اول

    درس شانزده:آدم آهنی و شاپرک

    درس اول

    درس هفده:ما می توانیم

    درس اول


    منبع:
    http://adabiiate3.mihanblog.com

    آخرین ویرایش: جمعه 11 اسفند 1396 17:57
    ارسال دیدگاه
  • درس چهاردهم: پیدای پنهان


    درس چهاردهم: پیدای پنهان

    توحید مفضل؛ شرح شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق علیه السلام

    توحید مفضل حدیثی است طولانی، مشتمل بر سخنان امام جعفر صادق علیه السلام با موضوع محوری اسرار آفرینش که طی چهار جلسه بر مفضل بن عمر جعفی املا شده است.  توحید مفضل از كتاب های ارزشمند و معتبر شیعه در مباحث اعتقادی محسوب می شود.

    مفضل بن عمر کیست؟

    ابومحمد مفضل بن عمر جعفی كوفی (متوفی قرن دوم هجری)از چهره های سرشناس و از شاگردان ممتاز امام صادق و امام کاظم و امام رضا علیهم السلام بشمار می آید. بنابر بعضی روایات، وی امام باقر علیه السلام را نیز درك كرده است. وی روایات فراوانی را از امام جعفر صادق علیه السلام و امام موسی كاظم علیه السلام نقل كرده و از راویان بزرگ حدیث بشمار می رود.
     
    مفضل بن عمر نزد ائمه اطهار علیهم‌السلام جایگاهی ویژه داشت و وكیل آن ها در گرفتن اموال و مصرف آن بود كه این خود دلیل بر اعتماد و اطمینان ائمه بزرگوار به وی است. مفضل نماینده خاص امام صادق علیه‌السلام در کوفه بود. در روایتی آمده كه امام صادق علیه السلام به مفضل فرمود: «هرگاه دیدی میان دو تن از شیعیان ما اختلاف و نزاعی بر سر مالی به وجود آمده، تو خود از اموال من آن را بپرداز».
     
    این فقیه شایسته در سایه آموزش‌ها و عنایت‌های امام صادق علیه‌السلام به مرتبه‌ای رسید که آن حضرت در مورد او  می‌‌فرمود:
     
    کاش همه شیعیانش در فهم و دانش، مانند مفضل بودند. 
     
    مفضل پس از هشتاد سال عمر بابركت و خدمت در راه آیین محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله در شهر كوفه دارفانی را وداع نمود و به حق پیوست.
     
    دیگر آثار او به جز توحید مفضل عبارتند از : كتاب الوصیه، كتاب الیوم واللیله، كتاب علل الشرایع.

    داستان نوشتن کتاب توحید مفضل

    مفضل داستان نوشتن كتاب را این گونه نقل می كند: «یك روز عصر من در مسجد مدینه در كنار قبر مطهر حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته بودم و در مقام و منزلت آن حضرت فكر می كردم كه ناگهان ابن ابوالعوجاء و یارانش وارد شدند و در كناری نشستند و شروع به صحبت كردند. آنان از حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان یك فیلسوف، كه با زیركی فراوان نام خود را در جهان زنده نگه داشت، نام بردند و گفتند، این جهان خدایی ندارد و همه چیز خود به خود به وجود آمده و این جهان همیشه بوده و خواهد بود. من نتوانستم خشم خود را فروبنشانم و بر سر آن ها فریاد زدم و گفتم: ای دشمنان خدا آیا كافر شده اید؟! آنان در پاسخ من گفتند: اگر تو از یاران جعفر بن محمد علیه السلام هستی، او این گونه با ما سخن نمی گوید.
     
    من از نزد آن ها خارج شدم و به نزد امام صادق علیه السلام رفتم و ماجرا را برای آن حضرت تعریف كردم. آن حضرت فرمود:
    «فردا صبح به نزد من بیا و قلم و كاغذی نیز بیاور تا برای تو از حكمت خداوند متعال در آفرینش جهان سخن بگویم... »
     
    من هم فردا صبح به نزد آن حضرت رفتم و ایشان نیز این كتاب را به من املا فرمود.
     
     امام علیه السلام این كتاب را در چهار جلسه و در چهار روز، از صبح تا ظهر بر مفضل املا كردند.

    نگاهی اجمالی به محتوای کتاب توحید مفضل:

    جلسه اول :

    امام علیه السلام  در آغاز، علت این كه عده ای وجود خداوند متعال را انكار و یا در او شك می كنند، ناآگاهی از اسباب و شیوه آفرینش جهان هستی بیان می فرماید. سپس به بیان آفرینش جهان و خلقت انسان و اعضای بدن او، مانند دستگاه گوارش و حواس پنج گانه، می پردازد و از آن ها به حكمت و قدرت و علم خداوند متعال، كه آفریننده آن ها است، استدلال می كند؛
     
    جلسه دوم:
     
    امام در جلسه دوم به بیان شگفتی های جهان حیوانات، مانند خزندگان و چهارپایان مانند اسب، فیل، زرافه، میمون، سگ و پرندگان مانند مرغ و خفاش و حشراتی مانند زنبور عسل، ملخ، مورچه و ماهی می پردازد؛
     
    جلسه سوم:
     
    امام علیه السلام در جلسه سوم شگفتی های آسمان و زمین مانند رنگ آسمان و طلوع و غروب خورشید، و فصل های سال و خورشید و ماه و دیگر ستارگان و حركت بسیار سریع آن ها در آسمان و آفرینش سرما و گرما و باد و هوا و چگونگی ایجاد صدا و كوهها و گیاهان و... را بیان می نماید؛
     
    جلسه چهارم:
     
    در جلسه چهارم  صحبت های امام صادق علیه السلام  به بیان اسرار آفرینش در بلاها و پاسخ به شبهات منکران اختصاص می یابد.
     
    وضعیت نشر:
     
    این كتاب، به همت انتشارات مكتبه الداوری قم، به قطع وزیری چاپ شده است. همچنین این کتاب بارها به فارسی وارد و ترجمه شده است که از جمله آن ها ترجمه علامه مجلسی و ترجمه علی اصغر فقیهی می باشد.
     
     
    منابع:
    محمدرضا ضمیری، کتاب شناسی تفصیلی مذاهب اسلامی
    محمد مهدی رضائی، "نگاهی موحدانه به شگفتی های آفرینش از زبان امام صادق علیه السلام" (ترجمه توحید مفضل)، نشر جمال، 1390 ش
     

    واژه های درس
    شریف: بزرگوار، بلند قدر ، پاک نژاد، گهری  
    ضمن : . اثنا، حین، خلال، طی 
    نبوت: پیامبری  
    اعتراض : انتقاد و ایراد
    متانت: فروتنی   
    تدبیر: چاره کار
    قائل: گوینده؛سخنگو
    جراحت: زخم،خستگی
    خلل:
    ۱. رخنه، شکاف،  ۲. نقص، ، کاستی ۳. آشفتگی،  تباهی، عیب، فساد،  ۴. آسیب، گزند 
    مصلحت: خیر و صلاح
    حیا:شرم و خجلت
    صله رحم: احسان به خویشاوندان
    معاصی:گناهان
    شأن:درخور،امر بزرگ
    تضرع:زاری، التماس
    صدقه: بلاگردان،خیر
    مساکین:بیچارگان
    عافیت:تندرستی ،سلامتی
    معرفت: آشنایی،علم و دانش
    حاصل: نتیجه،محصول
    **********************************************
    خودارزیابی
    1 پاسخ شخص گمراه به مفضّل چه بود؟

    2- این درس را با درس اوّل( آفرینش همه...) مقایسه كنید و شباهت های آنها را
    بیان كنید.
    3 چرا خداوند بزرگ، نعمت تفکّر و اندیشیدن را به انسان ها بخشید؟

    ******************************************************
    نوشتن
    1 ده واژه را كه ارزش املایی دارند، از متن درس بیابید و بنویسید.

    2 جمله های زیر را بخوانید و قید های آن را مشخّص کنید.
    الف( تو هم، شایسته، سخن بگو.                                    ب( من فعلاً کاری ندارم

    پ( محمد چرا دیروز غایب بود؟                                     ت( همایون، دوباره، برنده شد.

     3 بیت زیر را بخوانید و ارتباط آن را با متن درس، در یك بند بنویسید.
    جهان چون زلف و خال و خط و ابروست                     كه هر چیزی به جای خویش نیكوست

    آخرین ویرایش: جمعه 11 اسفند 1396 17:51
    ارسال دیدگاه
  • محمد رحمانی سه شنبه 8 اسفند 1396 16:37 نظرات ()
    رونمایی از اپلیکیشن معلم همراه
    امروز مورخ 8 اسفند 1396 از اپلیکیشن معلم همراه توسط دکتر رضا رحمانی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تاکستان رونمایی شد.
    این اپلیکیشن توسط محمد رحمانی دبیر ادبیات شهر تاکستان طراحی شده است. از ویژگی های این برنامه ارتباط با معلم در زمان خارج از کلاس و ارائه مشاوره تخصصی درسی است.
    لازم به یاد آوری است این برنامه به صورت آزمایشی هفته قبل در مدرسه شهید موسی طاهرخانی شروع به کار کرده است.

    محمد رحمانی


    محمد رحمانی



    آخرین ویرایش: جمعه 30 شهریور 1397 16:56
    ارسال دیدگاه
  • محمد رحمانی دوشنبه 7 اسفند 1396 20:24 نظرات ()
    درس دوازدهم فارسی هشتم: ادبیات انقلاب


    درس12

    معنی واژه ها

    معاصر: هم­دوره، هم عصر

    ویژه: مخصوص

    جلوه: رنگ و رو، زیبایی

    خفقان: اضطراب، خفگی، دل­مردگی

    استبداد: خودسری، خودکامگی

    پرتو: نور، روشنایی   

    همّت: تلاش، کوشش

    بیدادگری: ستمگری  

    بیداد: ستم، ظلم

    داد: انصاف، عدل.  

    نمایان: آشکار، پدیدار

    بنیاد: پایه، اساس، بنیان

    سامان: نظم و ترتیب  

    بنیادی­ ترین: اساسی ­ترین، اصلی­ ترین.

    مجاهد: مبارز، جنگ­جو

    عرصه: میدان

    دوگانگی: تفرقه، پراکندگی

    پیشوایی: رهبری، جلوداری.  

    فرزانه: حکیم، دانا، دانشمند.  

    رایحه: بویّ خوش

    مشام: حس بویایی، بینی.    

    دیار: سرزمین، جمعِ دار(خانه)

    تعالیم: آموزه­ها، آموزش­ها.

    هویّت: چیستی.       

    زایا: زنده، زاینده، پویا، پر نشاط

    تکریم: بزرگ داشت.

    قلمرو: سرزمین

    انسجام: وحدت، یک­پارچگی

    نسل: نژاد ، فرزند ، دودمان

    منش: رفتار       

    واقعه: رویداد، حادثه، اتّفاق     

    حماسه: دلیری، شجاعت

    درون­مایه: محتوا، مضمون، اندیشه.

    آرمان­ها: آرزوهای جمعی



    آخرین ویرایش: دوشنبه 7 اسفند 1396 20:26
    ارسال دیدگاه
  • محمد رحمانی دوشنبه 7 اسفند 1396 01:29 نظرات ()

    http://s6.picofile.com/file/8198614742/11.jpg

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    دانلود همه تلاوت های کوتاه و معروف استاد عبدالباسط

     امیدوارم از این پست لذّت ببرید.

     

     

     
    نام فایلفرمتدانلود
    انشراح
    قدر
    حمد
    ناس
    شمس
    تکویر
    تین
    ضحی

     


     

     

    دانلود همه تلاوت ها در یک فایل زیپ              لینک دانلود          Download

                                                                                لینک کمکی          Download

     

    التماس دعا...

    آخرین ویرایش: دوشنبه 7 اسفند 1396 01:30
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 2 1 2