تبلیغات
دانشگاه فرهنگیان قزوین - مطالب تیر 1395
منوی اصلی
دانشگاه فرهنگیان قزوین
انجمن علم فرهنگ(تربیت معلم قزوین)
  • bipfa_10269512_818347208201083_3120642807992534500_n.jpg - با پدر گرامی داریم میریم #کرج ... فعلا خداحافظ همگی:بای
    دلم برای دلتنگی هایم تنگ شده است

    دلم یک جرعه چای میخواهد با عطر کودکی

    و یک حبه ی قند

    و نگاهی که به دنبال قندان سرگردان است

    یک کوچه پر از کودکان شاد از جنس همبازی های کودکی ام

    دستهای دوباره ی مادرم که عشق و محبت را به من تعارف کند

    پدرم، تا به او بگویم:

    که هنوز همان کودکم که دوست دارم در ازای خوردن یک قاشق ماست

    اینبار نه پول بلکه فقط یک بوسه بر دستانش بزنم

     بوی نیمکت های چوبی مدرسه و هیاهوی بچه ها بدجور دلم را قلقلک میدهد

    ..........

    روز اول نوشتن در این وبلاگ گمان میکردم تا آخر هستم و مینویسم

    اما امشب دلم از من میخواهد که اینجا را ترک کنم

    هر چند سخت است برای انگشتانم

    وقتی که دیگر نمی توانند کلمات را بنویسند

    هر چند دلم برای تمام آنها که نه دیده بودمشان و نه میشناختم تنگ میشود

    حتما مهربانی تمام دوستان مجازی ام را در بقچه ای پیچیده

    و در چمدان قلبم قایم میکنم

    و هر روز خاموش و بیصدا به آنها سر میزنم...

    شاید دوباره روزی برگردم، اما الان باید بروم

    خداحافظ

    دلم دارد صدایم میزند

    تمام سلام های دنیا سهم شما و برای من فقط یک لبخند شما کافیست


    پ.ن: همیشه پر از "مهربانی" بمان حتی اگر کسی قدر مهربانی ات را نداند

    این "ذات و سرشت" تو است که مهربان باشی

    تو "خدایی" داری که به جای همه برایت جبران میکند
    آخرین ویرایش: پنجشنبه 31 تیر 1395 22:00
    ارسال دیدگاه
  • علم فرهنگ پنجشنبه 31 تیر 1395 01:04 نظرات ()
    هر کوهی نامی دارد و تمام نام ها دارای معنا هستند. نام کوه ها خود به خود بوجود نیامده است: بلکه آن ها را به دلایل گوناگونی نامگذاری کرده اند. در گذر زمان، بسیاری از این دلایل فراموش شده، ولی نام کوه ها همچنان باقی مانده است. دلیل نامگذاری یا وجه تسمیه، جنبه های مختلف یک نام را از دیدگاه های گوناگون بررسی می کند. در مورد نام کوه ها، این دیدگاه ها می تواند اسطوره ای، مذهبی، تاریخی، جغرافیایی، فولکلوریک و یا موارد دیگر باشد.

    وجه تسمیه کوه ها، قسمتی از فرهنگ کوهنوردی، جغرافیایی، تاریخی، ادبی و فولکلوریک ما را روشن می کند. باید گفت که به هیچ وجه نمی توان نظریه ای را به طور کامل مردود شمرد، حتی در مواردی که وجه تسمیه یک کوه به صورت عامیانه بیان شود. گاهی اوقات ممکن است وجه تسمیه عامیانه ما را به سوی وجه تسمیه واقعی هدایت کند. در این نوشتار، از کتاب ها و نشریات زیادی به عنوان مرجع یاد شده است.

    این نوشتار از دو بخش تشکیل می شود: در بخش اول، عوامل مؤثر در نامگذاری کوه ها به طور عمومی بررسی شده و در بخش دوم، وجه تسمیه کوه های ایران به ترتیب الفبا، فهرست شده است.

    الف- عوامل مؤثر در نامگذاری کوه های ایران را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

    بقیه در ادامه مطلب


    آخرین ویرایش: پنجشنبه 31 تیر 1395 01:07
    ارسال دیدگاه

  • مه حکومی عه شقی، یاری له چک لار
    دیوانه ی بونی یاری چاو که ژال
    لیوی به وینه ی گولی هه ناره
    مانگ له به ر ئه وه زور شه رمه زاره
    مانگ له بو چیه وا چه ماوه تو؟
    قامه ت یاری دی وه رگیرایه وو
    چاوانی ره شی له بندی مژگان
    پرچی دریژی ته نافی دارمان
    بی هه ناسه ی ئه و هه وا حه رامه
    به  به ژنی به رزی دلم آرامه
    شه و له به ر گولم ره ش داگر ساوه
    بی تو نازیزم دونیا شیواوه...
    برگردان فارسی:
    محکوم عشق یار روسری کج شدم... 
    دیوانه ی عطر یاری ام که چشمانش مانند آهوست...
    لبانش به مانند شکوفه درخت انار اند...
    ماه به خاطر یارم در آسمان شرمنده است...
    ماه چرا گوژپشت در آسمان ایستاده؟...
    با دیدن قامت یار من خم شده است...
    چشمان سیاهش در بند مژگانش اسیراند...
    زلف بلندش طناب داری برای عشاق شده است...
    بدون نفس های او تنفس هوا حرام است...
    با دیدم قامت او دلم آرام است...
    شب به خاطر روی گل من سیاه و ماتم زده شده...
    بی وجود یارم دنیا یه هم ریخته است
    سیده فهمیده مینویی
    آخرین ویرایش: سه شنبه 29 تیر 1395 15:42
    ارسال دیدگاه
  • کاش می دیدم چیست

    آنچه از چشم تو تا عمق وجودم جاریست

    آه وقتی که تو لبخند نگاهت را

                                       می تابانی

    بال مژگان بلندت را

                           می خوابانی

    آه وقتی که تو چشمانت

    آن جام لبالب از جان دارو را

                           سوی این تشنه ی جان سوخته می گردانی

    موج موسیقی عشق

                          از دلم می گذرد

    روح گلرنگ شراب

                          در تنم می گردد

    دست ویران گر شوق

    پر پرم می کند، ای غنچه رنگین پر پر....

    من، در آن لحظه كه چشم تو به من می نگرد

    برگ خشكیده ایمان را

    در پنجه باد ،

    رقص شیطانی خواهش را،

     در آتش سبز !

    نور پنهانی بخشش را، در چشمه مهر !

    اهتزاز ابدیت را می بینم !!

    بیش از این، سوی نگاهت، نتوانم نگریست !

    اهتزاز ابدیت را یارای تماشایم نیست !

    كاش می گفتی چیست؟

    آنچه از چشم تو تا عمق وجودم جاریست

     

    فریدون مشیری

    آخرین ویرایش: دوشنبه 28 تیر 1395 21:10
    ارسال دیدگاه
  •                                                

    فلسفه درکلاس درس توانمندی زبان شناختی،منطقی وشناختی (ادراک) دانش آموزان راتقویت می کند.دانش آموزان گفتگوی کلاسی را مقاومت ناپذیرمی بینند.آنها بدون کمک شما می توانند وارد بحث شوندوبازتاب خودرا به بحث اشکارکنند،بااین روش،ورزیدگی شناختی به جای تمرین فردی به صورت عملی ودرگروه به دست می آید.

    آخرین ویرایش: یکشنبه 27 تیر 1395 23:38
    ارسال دیدگاه

  •  


    Alienation:بیگانگی


    حالت غریب یادورمانده بودناز اجتماع پیرامونی.


    Carismatic authority:اقتدارفرهمند


    اصطلاح ماکس وبربرایقدرتیکه به واسطه جاذبه شخصی یاعاطفی استثنایی یک رهبربرای پیروانش ، مشروعیت داشته باشد.


    آخرین ویرایش: یکشنبه 27 تیر 1395 23:32
    ارسال دیدگاه
  • در نهج‌البلاغه عیسی بن مریم پیامبر مسیحیان با ویژگی ساده زیستی، قناعت و دنیاگریزی یاد شده است. در خطبه ۱۵۹ نهج البلاغه مسیح این گونه توصیف شده است:

    «و اگر می‌خواهی درباره عیسی علیه السّلام بگو که سنگ را بالش سر قرار می‌داد، و جامه زبر و خشن می‌پوشید، و غذای غیرلذیذ می‌خورد. نان خورشش گرسنگی، و چراغ شب تارش ماه، و سرپناهش در زمستان مشرق و مغرب زمین، و میوه و سبزی اش گیاهی بود که زمین برای چهارپایان می رویانید. نه زنی داشت که او را فریفته خود کند، نه فرزندی که او را به غصّه بنشاند، نه ثروتی که او را از آخرت بازدارد، و نه طمعی که او را به خواری اندازد. مرکب او دو پایش، و خدمتکارش دو دستش بود.»

    آخرین ویرایش: یکشنبه 27 تیر 1395 20:10
    ارسال دیدگاه
  •  باسمه تعالی
    سرکار خانم مهدی لو
    سلام علیکم

    پیروزی پرشی دارد به اندازه ی بلندای آسمان که همواره دل را شاد ولحظه ها را ماندگار می سازد  فرصت را مغتنم دانستیم تا ضمن تجدید ارادت همکاران نسبت به شما ،راه یابی شما به مرحله کشوری جشنواره علمی ،ادبی و هنری در رشته داستان نویسی  را به شما صمیمانه تبریک عرض نماییم.
    ازیکتای هستی بخش جهان ، برایتان سلامتی و سعادت همراه با موفقیتهای بیشماری را خواهانیم .
    و من الله التوفیق
    پیروز و سربلند باشید.  


    ((پیام مشترک روابط عمومی انجمن علم فرهنگ پردیس شهیدرجایی و شهیده بنت الهدی صدر قزوین ))

     امور علمی و پژوهشی انجمن علم فرهنگ دانشگاه فرهنگیان قزوین 
    آخرین ویرایش: یکشنبه 27 تیر 1395 15:20
    ارسال دیدگاه
  • یک شبی مجنون نمازش را شکست

    بی وضو در کوچه لیلا نشست*

    عشق آن شب مست مستش کرده بود

    *فارغ از جام الستش کرده بود

    سجده ای زد بر لب درگاه او

    پر زلیلا شد دل پر آه او

    گفت یا رب از چه خوارم کرده ای

    بر صلیب عشق دارم کرده ای

    جام لیلا را به دستم داده ای

    وندر این بازی شکستم داده ای

    نشتر عشقش به جانم می زنی

    دردم از لیلاست آنم می زنی

    خسته ام زین عشق، دل خونم مکن

    من که مجنونم تو مجنونم مکن

    مرد این بازیچه دیگر نیستم

    این تو و لیلای تو ... من نیستم

    گفت: ای دیوانه لیلایت منم

    در رگ پیدا و پنهانت منم

    سال ها با جور لیلا ساختی

    من کنارت بودم و نشناختی

    عشق لیلا در دلت انداختم

    صد قمار عشق یک جا باختم

    کردمت آوارهء صحرا نشد

    گفتم عاقل می شوی اما نشد

    سوختم در حسرت یک یا ربت

    غیر لیلا برنیامد از لبت

    روز و شب او را صدا کردی ولی

    دیدم امشب با منی گفتم بلی

    مطمئن بودم به من سرمیزنی

    در حریم خانه ام در میزنی

    حال این لیلا که خوارت کرده بود

    درس عشقش بیقرارت کرده بود

    مرد راهش باش تا شاهت کنم

    صد چو لیلا کشته در راهت کنم

    آخرین ویرایش: یکشنبه 27 تیر 1395 20:54
    ارسال دیدگاه
  • كاركرد اجرایی مركزی و حلقة واجشناختی در دانش آموزان ناتوان در حل مسائل كلامی ریاضی

    حل مسایل كلامی ریاضی یکی از مشکلات اصلی كودكان در ریاضیات است كه نیازمند مهارت های شناختی مختلف از جمله حافظۀ كاری می باشد( سانسون، لوسر، اوروسکو، 2013.) حل یک مسئله كلامی در ریاضی نه تنها به تلاش دانش آموزان برای بازیابی اطلاعات از حافظه نیاز دارد، بلکه به ایجاد یک راه حل جدید از سوی دانش آموز هم نیازمند است (فوشس، 2015 ؛ ژنگ، سانسون، ماركولدی،2011 .)برخلاف ناتوانی در حساب، در زمینۀ ناتوانی در حل مسایل كلامی ریاضی و اهمیت حافظۀ كاری بر آن پژوهش های كمتری صورت گرفته است (اندرسون،؛ سانسون، 2007 ؛ سانسون2004، سانسون و فرانکنبرگر، 2004؛  لی، ان جی، 2004). به عبارت دیگر، بررسی زیرمقیاس های ناتوانی ریاضی شاملوانی در حل مسائل كلامی و ناتوانی درحساب و یا هر دو، به صورت زیرمقیاس های مجزا كمتر مورد توجه قرار گرفته و معمولاً تحت عنوان كلی "ناتوانی ریاضی" بررسی شده اند. اگرچه بعضی مطالعات نقش حافظۀكاری بر حل مسائل كلامی ریاضی و اهمیت آن در پردازش و ذخیرة اطلاعات كلامی و غیركلامی و پیش بینی؛ عملکرد حل مسئله را نشان داده اند (سانسون، 2006؛ سانسون و بیب فرانکنبرگر، 2004 ؛ سانسون، ساشس لی، 2001 ؛ لی، ان جی، 2004)، اما میزان تأثیر حافظۀ كاری بر عملکرد ریاضی در این زیرمقیاس ها همچنان نامشخص و نیازمند تحقیقات گسترده تر می باشد (پنگ پنگ، سان، بیلی و شا، 2012). حل مسئله به عنوان یک توانایی پیچیده، مجموعه ای از فعالیت ها مانند خواندن، زبان، درک مطلب، انتخاب عملیات مناسب ریاضی را به كار می گیرد كه اجرای آنها حجم سنگینی از اطلاعات را بر حافظۀ كاری وارد؛ می كند (بونن، شوت، وسل، وریز و جولز، 2013؛ سانسون، 2004 ) به طوری كه عملکرد ضعیف در این حوزه منجر به ناتوانی در حل مسئله می شود (سانسون، 2006).
    با توجه به اهمیت حافظۀ كاری، هدف پژوهش حاضر بررسی كاركرد اجرایی مركزی و حلقۀ واج شناسی به عنوان عناصری از حافظۀ كاری است كه نقش مهمی در حل مسایل كلامی ریاضی دارند. مطالعات نشان داده اند كه كاركرد اجرایی مركزی می تواند عامل اصلی در پیش بینی عملکرد حل مسئله باشد (اندرسون، 2010 ؛ بال و اسکریف، 2001 ؛ ژنگ، سانسون، 2011 ؛ سانسون،2004 ؛ سانسون و بیب فرانکنبرگر، 2004 ) اما در زمینه حلقۀ واج شناختی مطالعات كمتری نسبت به كاركرد اجرایی مركزی صورت گرفته و نتایج نیز متناقض است (اندرسون، 2010).

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 24 تیر 1395 20:41
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 5 1 2 3 4 5