محمد رحمانی سه شنبه 30 مرداد 1397 03:37 نظرات ()
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست کارورزی تخصصی دانشگاه:

کتاب وحی منبع اصلی فراگیری اصول و الگوی معلم و شاگردی و شیوه های راهبری

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست تخصصی کارورزی دانشگاه فرهنگیان، رهرو راه بودن و گام برداشتن در مسیر اولیاء و انبیاء الهی را از لوازم دوست داشتن اهل بیت دانست و گفت: منبع اصلی برای فراگیری اصول و الگوی معلم و شاگردی و شیوه های راهبری کتاب وحی است.

وی با بیان اینکه هر انسانی در وجودش ظرفیت پیامبر شدن را دارد اما چگونگی استفاده از لحظه لحظه زندگی و رهرو چه کسی بودن، فوز عظیم و خسران او را رقم میزند، اظهار کرد: تاثیر راهبر در بحث کارورزی بسیار با اهمیت است، دانشجومعلم در تمامی زمانی که تحت هدایت شما است از شما تاثیر می پذیرد و تجربه کسب خواهد کرد.

حکیم زاده، استادان کارورز و کارورزی را به سبب تاثیر در شکل دهندگان آینده جامعه ایران و جهان تاثیر گذار ترین کار برشمرد و افزود: استادان کارورزی حلقه های واسط میان معلم باتجربه و دانشجو معلم هستند و با تنظیم رابطه و ایجاد درک درست از معلمی به دانشجومعلمان می آموزند چگونه معلم باشند و نسل آینده را بسازند.

وی با تاکید بر اهمیت قدردانستن و احترام به تجارب معلمان، خاطر نشان کرد: استاد کارورز علاوه بر انتقال هنر معلمی  و کلاس داری می تواند منابع خوب برای دریافت راهکار به دانشجو معرفی کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ویژگی های شخصیتی را مهمترین صلاحیت لازم معلمی برشمرد و گفت: معلمان با ویژگی های شخصیتیشان در ذهن ها ماندگار می شوند.

وی با بیان اینکه آماده سازی دانشجومعلمان برای تدریس تنها یک بعد تربیتِ معلم شایسته است، تصریح کرد: بعد روانی و عاطفی، جو اجتماعی و تعاملی، بعد فیزیکی و آکادمیک 4 بعد مدرسه است که در تربیت معلم باید آنها را دید.

دکتر حکیم زاده اضافه کرد: شاید مهمترین جنبه آمادگی و کسب مهارت معلمی توجه به بعد عاطفی و روانی در مدارس است که مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به حاشیه در کارورزی، اظهار کرد: با ورود بحث یادگیری معکوس به مدارس نقش معلم تغییر یافته و شما وظیفه دارید معلمان را برای این نقش جدید آماده کنید.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، تعاملات درست و ایجاد دوستی و محبت را عامل موفقیت در حرفه معلمی دانست و گفت: معلمان آینده باید نسبت به این موضوع آگاه شوند که با پذیرش و احترام به همه دانش آموزان و ایجاد این پیام مثبت که همه دانش آموزان می توانند موفق باشند، در ایجاد فضای شاد در مدارس موثر هستند.

وی در ادامه استادان کارورزی را حلقه وصل میان دانشگاه فرهنگیان و نظام آموزشی برشمرد.

دکتر حکیم زاده توجه جدی و وفاداری به سند تحول بنیادین را از انتظارات آموزش و پرورش از دانشگاه عنوان و اظهار کرد: در سند تحول بنیادین اولویت تخصیص منابع دوره ابتدایی است، انتظار می رود این نگاه مثبت به دوره ابتدایی به عنوان تاثیرگذارترین دوره و افتخار معلم ابتدایی بودن به نومعلم انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه برای رفتار همدلانه و عادلانه در جامعه امروز معلمان باید در دوره ابتدایی این نگرش را شکل دهند، اضافه کرد: باید رقابت ها از نظام آموزشی بویژه ابتدایی حذف کنیم، معلمانی پرورش دهیم که این نگرش را در جامعه توسعه دهند که توفیق امری جمعی است و بانفع جمعی و مسئولیت اجتماعی موفق خواهیم بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، از دانشگاه خواست تا متناسب با رویکرد آموزش و پرورش و در راستای رقابت زدایی در کارورزی ها اهتمام به کار مشارکتی  و توفیق جمعی را به نومعلمان آموخت.

وی در ادامه بر اصلاح نگرش خانواده با ترویج دید مثبت از سوی معلمان تاکید و خاطر نشان کرد: باید بیاندیشیم که برای ساختن مدارس بهتر به عنوان کانون ساخت جامعه بهتر چه باید کرد؟.