تبلیغات


--------------------------------------------------
پیام دکتر مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان

به مناسبت دهه ی مبارک فجر انقلاب اسلامی



بسم الله الرحمن الرحیم
 
وَالْفَجْرِ . وَلَیَالٍ عَشْرٍ . وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ . وَالَّیْلِ إِذَا یَسْرِ . هَلْ فِی ذَلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ .               ( سوره مبارکه فجر 5-1)
 
در تقویم روز شمار ما بهمن، یادآور مناسبت ها و روزهای بزرگی است ، ماه به ثمر نشستن اندیشه های رهایی بخش الهی، طلوع فجر انقلاب اسلامی و بازگشت روح خدا به ایران عزیز، سالروز پیروزی نهضتی که از سال 1342 به رهبری
امام خمینی(ره) آغاز شد و با تلاش، همراهی، فداکاری و شهادت طلبی مومنانی حق طلب در سال 1357 شکوفا شد و اکنون پس از 37 سال بر مبنای مردم سالاری و تاکید بر سه اصل: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی این راه پر مخاطره را با افتخار ادامه می دهد.
این نهضت بر آرمان های هزاران شهید جاوید و بر اندیشه های پاک مبارزانی نستوه بنا شده است که برای اعتلای دین، اخلاق و عمل به قانون و مدنیت اسلامی از بذل جان و مال دریغ نکردند و ازگذرگاه های سخت به سلامت عبور کردند. ملت بزرگ ایران با حماسه های بزرگی چون دفاع مقدس و دوران با شکوه پس از آن همچنان با انسجام و اتحاد در خور تحسین خویش، میدان های سخت و کارزارهای خطیر را پشت سر می گذارد.
بجاست در این مقطع یادآوری نمایم که رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایستادگی تحسین برانگیز ملت شریف ایران و سیاست های داهیانه دولت تدبیر و امید در به ثمر نشستن حق قانونی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای یکی دیگر از برگ های زرین افتخارات ملت برای دستیابی به قله های عزّت و عظمت است که در آستانه ی سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی و پیروزی نهضت ما رخ داد.
اینک ما باید با بهره مندی از فضای امن کشور با خردمندی، سعه صدر و همدلی گام های هدفمند و اثرگذارتری برداریم تا با شتاب بخشیدن به توسعه ی علمی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی راه پیشرفت و ترقی ایران اسلامی را بیش از پیش هموار سازیم.
دانشگاه فرهنگیان به عنوان رکن تحول و تعالی آموزش وپرورش کشور ،با پشتوانه حضور استادان، کارکنان و دانشجو معلمان ارجمند خویش، راه بزرگی درپیش دارد تا با توکل بر خدای سبحان زمینه سرافرازی کشور را در حوزه ی تعلیم و تربیت و بالندگی نسل های آینده فراهم نماید و بدین ترتیب زیر ساخت درخشش همه جانبه علمی و اخلاقی را برای دهه های آتی تدارک ببیند.
اینجانب با تبریک فرارسیدن این ایام خجسته وگرامیداشت یاد وخاطره امام خمینی (ره)، شهدای والامقام انقلاب اسلامی؛ خصوصا استادان، دانشجو معلمان شهید و شهدای عزیز هسته ای، موفقیت دولت و ملت کمال جوی ایران را از خدای کریم خواستارم و با دعوت از همکاران و دانشجو معلمان ارجمند دانشگاه برای حضور در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن، امیدوارم هر یک از ما بتوانیم سهم خود را در پاسداری از راه امام (ره)، خون شهیدان و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی به نیکوئی ادا کنیم.
   و هوالمستعان
محمود مهرمحمدی

http://cfu.ac.ir/fa/46278
------------------------------------------------------------------------
سنجش و ارزیابی شورا های صنفی در دومین همایش شورای صنفی دانشجویان

در راستای برگزاری دومین شورای صنفی دانشجویان  در تاریخ  15 و 16 بهمن ماه در استان یزد به همت معاونت دانشجویی، دکتر قنبری معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با روابط عمومی از برگزاری این همایش با حضور 98 دانشجو معلم با عنوان دبیران شورای صنفی دانشجویان و 30 سرپرست و همچنین استادان و فرهیختگان حوزه تعلیم  و تربیت خبر داد.

وی با ذکر مهارت های زندگی و حقوق شهروندی، مهارت های زندگی و فضای مجازی، مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و آشنایی با فرق و مذاهب نوظهور به عنوان محور های این همایش افزود: همچنین از دکتر مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، معاونین و مدیران کل در حوزه های مرتبط برای حضور در این همایش دعوت شده است.

دکتر قنبری هدف از این همایش را افزایش حضور و مشارکت دانشجو معلمان در فعالیت های مدیریتی،برنامه ریزی و همفکری و بهره مندی از تجارب یکدیگر به منظور بالندگی دانشجو معلمان  دانست.

وی با بیان اینکه برای اولین بار شورای صنفی استانها مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد و از دانشجویان حائز بالاترین نمره ارزیابی، تقدیر می شود، تصریح کرد: این تجلیل موجب فعالیت بیشتر شوراهای صنفی در سال تحصیلی جاری و علاقه مندی آنها به مشارکت بیشتر و بهتر با پردیس ها و مراکز در فعالیت های فرهنگی، ورزشی و آموزشی می شود.

دکتر قنبری با اشاره به تقارن همایش با دهه مبارک فجر، محور های اصلی همایش را به معنی مردم سالاری و حضور مردم در فعالیت های مختلف و پاسداشت 38 امین بهار انقلاب اسلامی خواند.

وی برگزاری این دوره را برای حمایت از مشارکت بهتر دانشجو معلمان و حضور آنها در دوره های آموزشی و آشنایی بهتر اعضای جدید شورای صنفی با آئین نامه ها و قوانین و مقرراتِ فعالیت های خود برشمرد.

 معاون دانشجویی دانشگاه، برگزاری کارگاه های آموزشی، آشنایی با فعالیت های حوزه مهارت های زندگی، فرهنگی، اجتماعی و شورای صنفی، دیدار با آیت الله ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و برگزاری کارگاه های دانشجو محور، تجلیل از دانشجویان برگزیده در شورای صنفی و فعالیت هایی برای اطلاع رسانی در حوزه مشاوره، تربیت بدنی، خدمات دانشجویی و سیاست گذاری های سازمان، برگزاری مسابقات و بازدید و فعالیت های فرهنگی- مذهبی را از برنامه های این همایش  عنوان کرد.

دکتر قنبری با بیان اینکه همایش شورای صنفی با ایجاد زمینه مثبت برای همفکری، همگرایی و هم اندیشی دانشجو معلمان ما را به سمت دانشگاهی با بهترین خدمات سوق می دهد گفت: تربیت نسلی از معلمان توانمند، با استعداد و محقق در دانشگاه فرهنگیان با توجه به نگاه ویژه رهبری و هیات دولت به این دانشگاه، زمینه مناسبی را ایجاد می کند تا دانشجو معلمان بتوانند آموزش دهنده توانمند نسل های آینده باشند و سالها کشور از خدمات آنها بهره مند شود.

وی از دانشجو معلمان خواست تا هرگونه نقد، مسئله و مشکلات خود را شفاهی و یا مکتوب در  کارگاههای این همایش ارائه کنند تا معاونت دانشجویی به عنوان یار و همکار آنها در راستای رفع مشکلات تلاش خود را بکار گیرد.

معاون دانشجویی دانشگاه با بیان اینکه همایش شورای صنفی یک دوره بالندگی است و به دانشجو معلمان گواهی حضور در این دوره اعطا می شود. اظهار کرد: دانشجو معلمان با حضور در این همایش علاوه بر یادگیری روشهای همفکری، همگرایی و کار گروهی؛ در راستای فعالیت های  ایران شناسی دانشگاه با استان تاریخی و فرهنگی و مذهبی یزد نیز آشنا می شوند.

وی رضایت دانشجو معلمان از همایش به لحاظ محتوایی و اجرایی، آشنایی آنها با وظایف خود و مقررات  شورای صنفی – رفاهی و اینکه بتوانند به عنوان فرد منتخب پاسخگوی نیازها و مطالبات هم صنف های خود باشند را از دستاوردهای مورد انتطار این دوره بیان کرد و ابراز امیدواری کرد: با برگزاری چنین نشست هایی که به مسائل صنفی و رفاهی دانشجو معلمان می پردازد زمینه برای رشد دانشگاه و به تبع آن رشد دانشجویان  و بروز توانمندی های آنها فراهم شود.

لینک:http://cfu.ac.ir/fa/46283
--------------------------------------------------------------------------------------------
دکتر مهرمحمدی در نشست علمی تخصصی گروه انشا و نویسندگی:

معلمان؛ بنویسید تا در سایه فهم دقیق تر از ظرایف تجربه زیسته و کنشگری اثربخش تر، از حرفه خود لذت بیشتری ببرید

دکتر مهرمحمدی در نشست تخصصی گروه انشا و نویسندگیِ انجمن مطالعات درسی ایران که دوشنبه 12 بهمن در سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد ضمن سخنانی با اشاره به اینکه توسعه حرفه ای معلمان به دست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد خاطرنشان کرد:  معلمی بدون عاملیت در این عرصه معنا ندارد،  به دیگر سخن معلم فقط نمی تواند مصرف کننده تولیدات دیگران در زمینه دانش حرفه ای باشد، "توسعه حرفه ای درون زا" باید به مرام و کیش معلمان این مرز و بوم  بدل شود و چنین ادراکی باید غالب شود.
وی ادامه داد: معلم در این عاملیت "بعد اخلاقی" حرفه معلمی را به نمایش می گذارد و از باب رفع تکلیف به مساله تربیت نمی اندیشد، بلکه در این اندیشه است که خوب ترین و مرغوب ترین جلوه خویشتن خود در راستای رشد و شکوفایی دانش آموزان آشکار سازد.

دکتر مهرمحمدی تصریح کرد: التزام به بنیادهای اخلاقی که در همه حرفه ها مطمح نظر است، در کنش معلمی مورد انتظار جدی تر است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه  در تربیت معلم با نوشتن به عنوان یک شایستگی حرفه ای (تخصصی) سروکار داریم، نه یک شایستگی عمومی، گفت:  نوشتن ، یکی از ابزارهای توسعه و بالندگی حرفه ای است، فیلم، تاتر یا ایفای نقش ...قالب های دیگر بازنمایی تاملی تجربه زیسته متعددند
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب که ارجحیت  قالب نوشتن / روایت نسبت به سایر قالب ها نیاز به تامل دارد، تاکید کرد: در عین حال نباید  از ظرفیت ابزار های دیگرغافل بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نوشتن به معنای مورد نظر ما،  همان نوشتن تاملی، نماد یک سبک در حرفه ای گری و  اعم از معلمی است، معلمی که فکر کردن  با نوشتن ملکه حیات حرفه ای شده، به بیان مطالبی پیرامون نوشتن پرداخت.

دکتر مهرمحمدی با تاکید بر اینکه نوشتن بستر تفکر، خلق ایده و اندیشه است، نوشتن بستر کشف معانی مستتر در تجربه، با شگفتی می تواند همراه باشد گفت: تجربیات را بنویسید تا معانی که فکرش را هم نمی کردید متولد شوند.
 وی ادامه داد:  نوشتن،"گفتگوی معلم با خویشتن" است از پس یک قطعه یا قطعاتی از تجربه زیسته که در بستر زمان محقق شده است،  البته کشف معنای جدید از تجربه زیسته با نوشتن، مرهون توصیف صرف نیست، بلکه نقد را هم طلب می کند و این همان   "توصیف انتقادی تجربه زیسته"است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: تجربه زیسته وقتی در بستر روایت تاملی می نشیند، گویی منعقد می شود و به نوعی متولد می کردد.
وی در ادامه با بیان اینکه بهترین ابزار برای تحقق بخشیدن به "گفتگو با دیگران" ، تحریک گفتگوی سازنده با به اشتراک گذاشتن روایت یا ژورنال  با دیگران، است گفت: این امر می تواند معانی و رمز و راز های بیشتری را آشکار نماید یا برداشت های اولیه را تصحیح و تعدیل نماید، دانش حرفه ای را از وجه شخصی به وجه "عمومی" درآورد و به ان اتقان و قابلیت کاربرد بیشتری ببخشد واین سطح دوم توسعه حرفه ای معطوف به نوشتن است که انفاق می افتد
دکتر مهرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ظرفیت دومی برای  ابراز ما فی الضمیر، توصیف و بازنمایی حالات و  معانی بسیار بیشتر  و برای بروز کارکرد های ناشی از به اشتراک گذاشتن و دریافت بازخورد از دیگران بسیار فاخر تر و اثرگذارتر است.
وی افزود:  نگارش خلاق را باید آموخت، به همین جهت جزو دروس عمومی اختصاصی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفته است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین به توام شدن شناخت و حس با یکدیگر یا دمیده شدن روح به روایت در نگارش های آمیخته با مجاز و برخوردار ازفنون و صنایع ادبی اشاره کرد و بر خواندن و پرخواندن خصوصا داستان تاکید کرد.
وی افزود:  البته خواندن نوشته های سایر معلمان که در پارادایم روایت گری حرفه ای حضور دارند هم بسیار مغتنم است و با یک تیر دو نشان زدن است چراکه  علاوه بر کمک به نوشتن خوب تر و مرغوب تر، امکان مشارکت در تبدیل دانش حرفه ای محلی به دانش حرفه ای مرغوب تر( عمومی) را هم فراهم می سازد.
دکترمهرمحمدی یک وجه دیگر نوشتن را نوشتن و روایت کردن تجربه کلاس یک معلم توسط مهم ترین ذینفعان و کلیدی ترین مطلعان: دانش آموزان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان  را عادت به نوشتن دهیم و خود را در آیینه نوشته های آنها دیده و بر آنها تحلیل بنویسیم .
وی خاطر نشان کرد: شاید این امر "روایت نگاری تاملی معلم مبتنی بر نگارش های تاملی مخاطب"در آموزش عالی کاربرد بیشتری داشته باشد.
دکترمهرمحمدی در ادامه روایت پژوهی، خود پژوهی؛ نگارش خلاق؛  کارورزی ها  و کانون های قلم، انشاء و نویسندگی را از  برنامه ها و فعالیت های دانشگاه فر هنگیان در این راستا برشمرد.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: معلمان؛ بنویسید تا در سایه فهم دقیق تر از ظرایف تجربه زیسته و کنشگری اثربخش تر، از حرفه خود لذت بیشتری ببرید.

لینک:http://cfu.ac.ir/fa/46342

------------------------------------------------------------------------